Sinan KadifeBy Sinan Kadife|4 Minutes

Mokoros, daha eğlenceli, katılımcı ve erişilebilir öğrenme araçları üretmek için kurulmuş bir araştırma, geliştirme ve sosyal girişim projesidir. Mokoros adı, öğrenme alanının da bilinmeyen bir yere doğru giden heyecanlı, maceralı bir yolculuk olduğu düşünülerek, Afrika’da sığ nehirlerde sırıkla itilerek kullanılan bir kano türünden gelmektedir.

Mokoros, eğitimde fırsat eşitliğinin ve erişilebilirliğin sağlanmasına katkı sunmak ve toplumsal fayda getirecek konularda öğrenmeyi arttırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda eğitim konusunda özellikle vizyonumuzda da bulunan eğitmen gerektirmeyen ve ücretsiz ulaşılabilecek öğrenme araçları üretmeyi; toplumsal fayda getireceğini düşündüğümüz konularda da katılımcı ve eğlenceli öğrenme deneyimleri yaratmayı hedeflemekteyiz. Bu hedefler doğrultusunda tasarım, öğrenme araçları/programları, oyunlar, videolar, interaktif medyalar, deneyim alanları ve diğer yaratıcı çözümleri üretmeyi amaçlıyoruz.

Mokoros, şu zamana kadar mümkün olduğunca projelerini açık kaynak olarak internet sitesinde yayımlamaya çalışmaktadır. İlk çalışması “Binbir Kare”, Vladimir Propp’un Masalın Biçimbilimi kitabından esinlenerek masallarda sıklıkla bulunan fonksiyonların görselleştirilmesiyle elde edilmiştir. “Binbir Kare” ile oyuncular kendi resimli hikayelerini kareleri seçerek, boyayarak, diyalog ve altyazı yazarak oluşturabilirler.

Sonra Sivil Düşün desteği ile “Mokoros Takvimi” projesini hayata geçirmiştir. Bu proje, pandemi nedeniyle evlerinde kalan çocukların Mokoros adlı hayali gezegende olacak arkadaşlık festivali için çeşitli temalarda görevleri yerine getirmeye çalışırken kendi kendilerine öğrenmelerini ve deneyim kazanmalarını amaçlamaktadır. Bu takvim sivil toplum kuruluşlarının, öğretmenlerin, muhtarların ve gönüllerin desteği ile 12000 adet basılarak dağıtılmıştır.

Eş zamanlı olarak Danish Refugee Council (DRC) için Uzay Kurgu oyununu tasarlamıştır. “Uzay Kurgu” oyunu çocukların teknoloji ve bilim alanında kendi kendilerine öğrenmelerini amaçlamaktadır. Oyuncular önce havacılık ve uzay tarihini ve bilimdeki ilerlemeleri öğrenirler. Sonra da kendi yaptıkları maket uzay aracı ile diğer gezegen ve yıldızları ziyaret ederek haklarında bilgiler edinirler.

Daha sonra İşSanat ile birlikte “Kedi Simba” projesini gerçekleştirmiştir. Bu proje 10 adet animasyon atölye videolarından oluşmaktadır. İlk beş bölüm evde tiyatro oyunu sergilemek, ikinci beş bölüm kendi resimli öykünü yazmak ile ilgilidir. Bu videolar ise çocukları sanatsal üretime teşvik etmek amaçlı yapılmıştır.

Bunların dışında ODTÜ ile birlikte ODTÜ mezunlarının birlikte eğlenceli zaman geçirerek anılarını canlandırmasını ve üniversitelerine aidiyetlerini arttırmayı hedefleyen kutu oyunu çalışmamız test aşamasındadır. Çalışmak isteyip henüz kaynak bulamadığımız konular arasında insan hakları, toplumsal cinsiyet, ekoloji, çevre hakları, arkeoloji, kent hakları, doğru bilginin paylaşımı, çocuk hakları ve sanatın çeşitli alanları bulunmaktadır.

Mokoros hemen hemen her konuda geniş anlamda doğru tasarımlar oluşturarak katılımcı odaklı, eğitmensiz öğrenme araçları üretmenin mümkün olabileceğini ve her yeni projenin bizim için yeni öğrenme deneyimleri olduğunu düşünerek çalışmalarına devam etmektedir. Sosyal medya hesaplarımızdan çalışmalarımızı takip ederseniz çok mutlu oluruz.

@mokoro.s adıyla Instagram’dayız.


Sinan Kadife, ODTÜ Elektrik-Elektronik Mühendisliğini bitirdi. Sinema Topluluğu ve diğer öğrenci topluluklarıyla birlikte çalıştı. ODTÜ Kurumsal İletişim Ofisi’nde ve GİSAM’da çalıştı. Uzun süredir mülteciler ile ilgili bir sivil toplum örgütünde çalışmaya devam ediyor. Aynı zamanda Mokoros’un Kurucu Ortağı olarak öğrenme alanında yenilikçi projeler gerçekleştirmek istiyor.